Direktlänk till inlägg 21 december 2011

Vill gnälla på allt gnäll....

Av Karin Eliasson - 21 december 2011 14:28


Idag har jag lyssnat på en person som gnäller ideligen över det mesta i sitt liv utan att ens försöka göra något åt sin situation. Gnället gäller oftast över att andra har det så mycket bättre än hon....


Dagens ämne var att hennes chef åkt på semester i tre veckor till ett flott dyrt ställe över helgerna. "Jag skulle också gärna åka dit och glassa, men vem fan är mångmiljonär som han", löd gnället.

Eftersom jag tröttnade på denna bekantskap för väldigt många år sen så var jag som vanligt inte tyst.

Att hon alls ringer mig är ett stort mysterium..

Förmodligen gör hon det för att sen kunna ringa vidare och tala om för andra hur elak jag är:) Det får hon gärna göra så hennes negativa vänner inte börjar ringa mig de också...


Som vanligt för säkert 50e gången frågade jag henne varför hon som är så begåvad (ironi) inte sätter sig på sin kammare och kommer på en egen ide som hennes chef faktiskt gjorde och satsar allt dvs tid, familj, privatekonomi som jag vet att han gjorde från början?

Då kommer svaret: "Det är väl lätt för honom att tjäna pengar och verka smart fast det är vi på golvet som gör allt skitjobb åt honom"

Då undrar jag, är det inte bra att han skapat ca 30 arbetstillfällen med sin ide? Du har ju ett jobb och du tjänar faktiskt inte dåligt.

Då sa hon: "Du ska bara veta hur vi får slita för de pengarna, det har varit massor av övertid nu före jul."

Jaha, sa jag. Får ni inte betalt för er övertid då? Det passar väl bra eftersom du tidigare berättade att du har extremt mycket utgifter i januari? De övertidspengarna kommer väl då?

Jo, pengarna i januari är ju bra, men det retar mig att jag inte kan ta ledigt och åka på semester som han gjort utan att behöva tänka på utgifterna..

Tillbaka till ruta ett alltså...

Samma kvinna pratade också på om hur inkompetent hennes närmsta chef är.. Hon kan inte planera, hon förstår inte hur andra har det och hon skvallrar till VD:n.

Då undrade jag om hon var överraskad över att hon har skyldighet att rapportera vad som händer till ledningen? Eller tror du hon är anställd för att prata skit om honom med er? Sa också att hon har det svåraste jobbet eftersom hennes uppgift är att hålla ihop er och ledningen mot samma mål. (Stackars sate...)

Nu ska denna chef sluta och det ska tydligen bli skönt, men förmodligen kommer det en ny "idiot"...

Då sa jag, nu har du din chans!!! Hon ska sluta, du har klagat i över 10 år över hur företaget styrs och hur dåligt ni har det. Självklart ska du söka hennes tjänst!!! Du vet ju hur företaget funkar och är väl inarbetad där. Sök för fan!

Svaret blev, en lång tystnad, ett osäkert skratt och sen ett nääääääääääää, det skulle jag aldrig klara......


Sen kom det som alltid kommer från henne... Du tycker väl den där jävla regeringen vi har är duktig som slänger ut svårt sjuka människor på gatan..? Hon har nämligen fått för sig att jag är någon sorts aktiv högerextremist eftersom hon aldrig får medhåll från mig angående sin hemska chef och arbetsplats.

Förklarar då (igen) att jag tycker försäkringskassans regler är helt galna när dokumenterat sjuka människor nekas ersättning.Om folk är sjuka eller inte, ska läkare bedömma inte en tjänsteman på försäkringskassan. Vi betalar sociala avgifter för sånt.

Förklarar sen (igen) att jag inte röstat sen 1986 och då gjorde jag det för att jag ville att vårdnadsbidrag skulle införas så folk hade möjlighet att själva ta hand om sina småbarn upp till 3 år, de som nu ville det. Då röstade jag på folkpartiet och vad jag vet så var de liberala på den tiden. Hade småbarn själv då så den frågan engagerade mig just då. För övrigt har ingen fråga engagerat mig så mycket att jag ens röstat sen dess.

Ja du tycker väl kvinnan ska stå vid spisen och föda barn, blir responsen då... Vet inte hur många gånger hon sagt den meningen...

Nej det tycker jag inte, men jag vill inte att min ettåring ska fostras av kommunen heller. Små barn känner föräldrarna bäst. Vill man inte vara hemma så har jag ingen åsikt om det. Det är upp till varje familj att avgöra själv. Men just det att få bestämma så mycket som möjligt över mig själv är viktigt för mig.

Jag är ingen kollektiv människa...


Och ja, det är sant. Jag har aldrig varit med i facket heller... Alltså är jag en osolidarisk människa helt utan empati för andra. Hon säger så...

Sen att jag heller aldrig varit med i någon annan förening heller förtäljer inte hennes historia. Jag gillar helt enkelt inte grupparbete, det funkar inte för mig, det är ett socialt handikapp jag har helt enkelt.

Ursäkta mig, men kan jag få chansen att få sköta mig själv, mitt liv och min ekonomi själv?

Trivs jag inte på jobbet så jobbar jag kvar tills jag hittat annan möjlighet till försörjning, inte en dag längre.

Har sagt upp mig från stabilt heltidsjobb för att jag inte pallar längre.

Får jag problem med företaget så finns det inget fack i världen som kan få mig att stanna kvar och försöka samarbeta i någon annans företag.

Vill inte chefen ha just mig som sin medarbetare så vill jag inte vara där, så enkelt är det.

För mig är det som att vara kvar i en relation fast jag vet att min man vill jag ska packa och dra så fort jag kan..

Vem vill leva så?

På tal om relation så är hon bitter för att hennes ex hittat en ny tjej som är både yngre, snyggare och gladare än vad hon är. (han behövde nog inte leta länge...) Förstår att det gör ont, det är ju bara 4 år sen de separerade.........


Själv har hon hittat flera "karljävlar" under denna period. Det håller inte så länge för de är såna svin som bara tänker på sig själva eller så hittar de någon annan. Alla vet ju att män är otäcka kvinnomisshandlare, alkoholister, otrogna perversa sexmissbrukare och våldtäktsmän, allihop..... SUCK!


Jag fattar faktiskt inte hur hon orkar med sig själv när jag blir helt mentalt slut efter en halvtimma med henne i telefonen. Jag brukar inte svara när hon ringer, men idag kollade jag inte numret först:(


Det konstiga i alltihop är att hon alltid har en glad röst och skrattar mycket. Det gör mig lite rädd för hennes attityd stämmer inte med det hon säger. Hon säger också att man måste tänka positivt i alla lägen för annars överlever man inte...:)

Jaja, nu har jag skrivit av mig så hon lämnat mitt medvetande till nästa gång. Förmodligen tar det ett år innan hon ringer igen för det brukar det göra numera. Hon tror nog hon måste ringa mig för gammal vänskaps skull fast jag förklarat tydligt att det inte är alls viktigt:)

Funderar hon aldrig över varför jag ALDRIG ringer henne?

Det är många år sen jag plockade bort energitjuvar ur mitt liv. De andra fattade, det är bara hon som håller sig kvar med näbbar och klor...

Jag hoppas faktiskt hon kommer läsa detta. Kanske går det in bättre om hon läser eftersom det talade ordet helt verkar rinna av henne. Jag hoppas hon läser för sin egen skull så hon gör något åt sin situation.

Fast det behöver hon kanske inte? Det kan ju vara så också att det är jag som tar för lätt på livet och inte inser att livet är ett helvete som jobbar hårt emot mig....

Hon är min Ove Sundblad eller vad han nu hette den där grannen i Solsidan fast på ett helt annat sätt.

Peace and love för fan....

 
 
Ingen bild

Sven

21 december 2011 16:36

Hej Karin! Tack för underhållande läsning. Jag bara undrar lite, denna gnälliga personen som du pratar om, har hon Facebook?

Karin Eliasson

21 december 2011 16:40

Jajjamen, det har hon Sven, men hon vet nog inte att jag har det:))

 
Ingen bild

Hannu

21 december 2011 19:15

....En skaplig "energitjuv"...och samtidigt en som har väldigt låga tankar om sig själv...och taskigt självförtoende...hom vill ha medhåll av NÅGON...vilket hon inte verkar få...och "keep up the good work" med denna blogg, samtidigt passar jag på att önska dig en god jul och ett gott nytt år...// Hannu

Karin Eliasson

21 december 2011 21:59

Ja det är synd om henne, men hon måste lära sig någon gång att det inte funkar...
God Jul och gott nytt år till er också!

 
Ingen bild

Mickan

21 december 2011 21:34

Underbar läsning som vanligt!!!! Kram min vän :)

Karin Eliasson

21 december 2011 22:00

Tack Mickan! Kram

 
Ingen bild

Sofia L.

22 december 2011 13:42

Va? Jag visste inte att du känner min syster.... Eller vänta lite nu; "din" surtant hade jobb. Jaha, då finns det två! *suck* Stackars folk!
Jag tycker faktiskt synd om dem - för det måste vara extremt jobbigt att vara så där negativ hela tiden! Hujedamej...
Vilken tur att de hör av sig så sällan iaf! ;)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Karin Eliasson - 23 april 2013 07:24

Hej igen!   Idag läste jag ett inlägg om en katt som har en vit fläck på fel ställe för att vara rastypisk. Denne kisse var ägarens ögonsten i 20 år trots denna defekt. Nu är inte alla människor som denne kattägare utan det finns även de som s...

Av Karin Eliasson - 8 december 2012 10:11

Hej!   Har tröttnat lite på bloggen som en del säkert märkt, men nu fick jag upp en fundering jag vill skriva av mig om.   Det som bryr min lilla hjärna idag är människors enormt ombytliga humör mellan hat och kärlek.   En dag kan det se ...

Av Karin Eliasson - 8 augusti 2012 12:30

  Blev akut hungrig och gick igenom frysens innehåll. Hittade en påse oxpytt, lite obehagligt namn på mat tycker jag, men man får inte vara kräsen...   Fukten dryper på väggarna känns det som här i stugan. Tände i braskaminen för att få bort de...

Av Karin Eliasson - 6 augusti 2012 14:13

Jaha, då är jag här igen då.   En längre tid har jag inte känt för att blogga. Fokus har legat på andra saker och det har varit bra saker   Jobbet tar tid och kraft och den energi jag haft kvar har jag lagt på privatlivet.   Just nu har jag...

Av Karin Eliasson - 27 februari 2012 17:01

Hej igen!   Den sista tiden har livet gått i 190 km/h. Jobbat en hel del och försökt få tid över till andra saker jag vill göra. Fast det orsakar stress ibland så får jag ihop det i sista ändan på det ena eller andra viset. Jag har prioritera...

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5 6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards